lahkumisvestlus

Kuidas viia läbi lahkumisvestlust?

Veidi aega tagasi kirjutasin lahkumisvestlusest kui kasutamata ressursist (loe siit),  kus fookuses oli vestluste kasutegurid. Kui teadmine kasudest ja vajadusest on olemas, siis enamasti jäävad lahkumisvestlused pidamata ebamugavuse, ajapuuduse ja eelkõige oskamatuse tõttu. Takistusteks on tihti ka emotsioonid ja hirm kriitika ning negatiivse tagasiside vastu. Kui aga vajadus ja tahe on olemas, siis pole muud kui asi enda jaoks läbi mõelda ja teha algust. Kuna lahkumisvestlus on kena viis inimene oma ettevõttest välja juhatada ja see on justkui üks ettevõtte visiitkaartidest, siis vaatame põgusalt, kuidas vestlust läbi viia ning mida lahkuvalt töötajalt küsida.

Ettevalmistus on pool võitu

Äärmiselt oluline on eelhäälestus ja ettevalmistus. Kindlasti lepi lahkuva töötajaga aegsasti vestluse aeg kokku. Kui töötaja lahkub omal soovil ja tuleb juba avaldus näpus, siis ei ole kindlasti mõistlik seda vestlust kohe pidada. Tihti on sinna segatud emotsioonid ja asi on liialt värske. Uurida võib vaikselt lahkumise tagamaid, aga siiski on viisakas öelda, et lepime aja kokku ja vestleme hiljem. Põhjenda miks selline vestlus oluline on ning mis kasu mõlemad osapooled sellest saavad. Kui võimalik, võiks vestlus olla rääkimise hetkest vähemalt nädala pärast. Siis jõuab end häälestada ja mõelda läbi kogu vestluse protsess.

Ettevalmistuse puhul on üheks soovituseks ka teha omapoolne kokkuvõte lahkuva töötaja kohta. Otsi üles tema andmed selle kohta, kui kaua ta ettevõttes töötanud on, millistel erinevatel ametipositsioonidel, mis on tema saavutused ja suurimad arengukohad olnud. Selle abil  on sul võimalus anda talle tagasisidet ja väljendada tänu tema panuse eest. See kõik on osa ka ettevõtte mainekujundusest.

Kui aga töötaja lahkumine on ettevõtte poolne soov või vajadus, olgu selleks koondamine või mingit sorti ebasobimatu tegutsemine töötaja poolt, siis on asjalood teised. Seekord sellele pikalt ei keskendu, kuid siis tuleb kogu teavitamise ja vestluse käik läbi mõelda teistmoodi. Oluline on valida teavitamiseks õige moment, anda esmane selgitus ning seejärel leppida kokku aeg, et asjadest juba täpsemalt rääkida.

Lahkumisvestlus ukse ees –  kuidas edasi?

Põhjaliku ettevalmistuse korral väheneb ebamugavuse tunne ning lahtuvad ka emotsioonid. Vestlust läbi viies pea meeles, et see on võimalus saada väärtuslikku infot ja tagasisidet, mida sa ilmselt mujalt ei pruugi saada. Oluline on avatud olek ning julgus võtta vastu tagasisidet, mis ei pruugi olla alati positiivne. Mida parema pinnase oled varem loonud, seda viljakam tuleb ka vestlus. Seetõttu on tihti oluline läbi mõelda, kes ettevõttes antud vestlust läbi viib. Enamasti võiks see olla personalijuht- või spetsialist, kellel on avatumad suhted töötajatega ning kellel on oskusi küsida just neid „õigeid“ küsimusi.

Mõned näited, mida lahkumisvestlustel küsida:

  • Mis on see põhjus, miks Sa otsustasid lahkuda?
  • Mis on see põhjus, miks Sa otsustasid üldse uut tööd otsima/vaatama hakata?
  • Mis on need asjad Sinu uue töökoha puhul, mis panid Sind selle kasuks otsustama?
  • Kuidas vaatad täna tagasi sellele ajale, mil sa siin töötasid? Mille üle oled uhke?
  • Mis Sulle oma töö puhul meeldis?
  • Mis oleks võinud Sinu töö puhul olla teisiti? (nt töökorraldus, ülesannete selgus, koostöö, töövahendid jne)
  • Mida väärtustad meie ettevõttes?
  • Mida ettevõte oleks võinud teha teisti, et Sinu lahkumist ennetada?
  • Mis on need 3 asja, mida ettevõte täna võiks muuta, et olla edaspidi parem?
  • Milline muutus või pakkumine võiks Sind täna panna ümber mõtlema?
  • Kas soovitaksid sõbral/tuttaval meie ettevõttesse tööle tulla? Miks jah? Miks mitte?
  • Mida sooviksid veel kommenteerida või välja tuua, millest me pole rääkinud?
  • Kas mõne aja pärast võime Sinuga uuesti ühendust võtta ja ehk uutest väljakutsest rääkida?

 

Need on vaid mõned näited, mis võivad olla abiks oma vestluste ülesehitamiseks. Oluline on eelkõige lähtuda oma ettevõttest ja lahkuva inimese ametipositsioonist ning tema eripäradest. Vestlust läbi viies pea meeles ka seda, et tagasiside on väärtuslik, seda tuleb osata vastu võtta ning mitte laskuda õigustamiste või selgituste juurde. See ei ole see koht. Täna töötajat ning tee tema lahkumine võimalikult väärikaks. Kunagi ei tea, millal näiteks hea võtmetöötaja võib leida tee sinu ettevõttesse tagasi.

Edukaid vestlusi!

Kui Su ettevõttes täna ei tehta lahkumisvestlusi, kuid Sul on selle vastu huvi, siis võta meiega ühendust! Saame aidata süsteemi luua ning ka vajadusel koolitada välja inimesi, kes lahkumisvestlusi läbi võiks viia.

About Marili Lenk

Olen PersonaliDisaini konsultant ning aitan organisatsioonidel tõhusamalt korraldada oma igapäevast personalitööd.

Jäta teade

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.