Ebaõnnestumine tööl
Triin Paavo
12 mai 2021

Ebaõnnestumine tööl – kuidas välja tulla?

Võib üsna kindel olla, et ükski inimene siin maamunal ei kulge läbi elu ilma ühegi ebaõnnestumiseta. Igaühel tuleb ette hetki, kus tunneme, et oleme ebaõnnestunud, et mitte öelda läbi kukkunud. Olgu selleks siis mõni kohtumine või esinemine, mõni tööalane projekt, mõne ürituse korraldamine või kasvõi kogemata väga valele adressaadile e-kirja saatmine. Olgu tegemist surema või väiksema ebaõnnestumisega, emotsionaalselt tundub tihti tegemist maailma lõpuga. 

Tänastes oludes, kus väga paljud inimesed töötavad kodukontorites, ei saa loota ka kolleegide toetavale füüsilisele kohalolule, kui see ebaõnnestumise hetk on saabunud. Seega, mida teha, kui avastad ennast emotsionaalsest madalseisust ning oled äsja juhtunud olukorra enda jaoks totaalsete ebaõnnestumiste kategooriasse lahterdanud?

Emotsioonid

Esimese asjana pärast seda valusat taipamist, et miski on väga valesti läinud, tekib tohutu emotsioonide tulv. Ja suure tõenäosusega ei koosne see mitte kõige meeldivamatest emotsioonidest. Nende vältimine on pea võimatu ning paraku ka mitte väga tervislik. Seega esimese asjana lase need emotsioonid endast läbi, luba neid tunda. Nii ebameeldiv kui see ka poleks ei ole meil võimalik liikuda järgmiste sammude juurde, kui oleme kõigest väest pingutanud emotsioone alla suruda ja nendele mitte otsa vaadata. See tähendab, et jääme nendesse ebameeldivatesse emotsioonidesse kinni – need istutuvad meie sisse nagu seemned, mis tasapisi endale juured alla kasvatavad. 

Emotsioonidega toime tulemiseks on igal inimesel omad nipid ja tehnikad. Kes mediteerib, kes teeb sporti, kes teeb hingamisharjutusi, kes praktiseerib TRE meetodit jne. Fakt on aga see, et enne emotsioonide maha saamist ei ole võimalik hakata situatsiooni analüüsima ja sellele ratsionaalselt läheneda. Seega, oluline on eraldada emotsioon situatsioonist. Situatsiooni ennast saab juba analüüsida, kuid emotsiooniga tuleb lihtsalt toime tulla. 

Analüüs

Kui esmane emotsioonide tulv on möödunud, saab hakata tegelema olukorra analüüsiga. Saamaks aru, mis täpselt juhtus, miks juhtus ning kuidas seda olukorda tulevikus vältida, on vaja sellele tagasi vaadata ning erinevate nurkade alt läheneda. Kõigepealt pane antud ebaõnnestumise olukord enda jaoks perspektiivi. Hetkel on see küll tohutu suur ja ebamugav, kuid küsi endalt järgnevad küsimused:

  • Kas maailmarevolutsiooni seisukohast on see ebaõnnestumine oluline?
  • Kas see on oluline 5 aasta pärast?
  • Kas see on oluline 5 kuu pärast?
  • Kas see on oluline 5 tunni pärast?

Perspektiivitaju tekkides on soovitatav ebaõnnestumise olukorda analüüsida ja peegeldada kolleegi või sõbraga. Kui oled kolleegide keskel, on Sul võimalus küsida tagasisidet kolleegilt, keda tead olevat aus ning kelle tagasiside konstruktiivsust saad usaldada. Küsi, kuidas kolleeg näeb seda sama olukorda ning mis on tema neutraalne arvamus ja hinnang? Kui oled kodukontoris ning toetavaid kolleege Sinu ümber pole, võid alati helistada usaldusväärsele sõbrale, kellele saad olukorrast “ventileerida” ning kelle nõuandeid usaldad. Oluline on siinkohal silmas pidada, et vajad adekvaatset hinnangut – ei ole mõtet helistada sõbrale, kes Sind haletseb, emotsiooni taas lõkkele puhub ja kõiki teisi selles olukorras süüdistab. Otsi inimene, kes aitab reaalselt olukorda analüüsida ning sellest edasi minna. Kui tunned, et kolleegid, ülemus või sõber ei ole õiged inimesed, kellega ebaõnnestumisest rääkida, siis on abi coachi teenusest. Coach on just nimelt inimene, kes kuulab ilma hinnanguteta ning aitab asja enda jaoks lahti mõtestada, kui ise seda teha ei suuda. 

Kui näed, et Sinu kolleeg on äsja ebaõnnestumise ämbrit kolistanud, siis ole tema jaoks olemas ja paku talle tuge. Tunneta, kas ta soovib ventileerida või vajab ta pigem ruumi, et kõigepealt oma emotsioonidega ise toime tulla. Võib-olla soovib ta Sinuga hoopis tegevusplaani arutada ja olukorrale lahendust leida. Igal juhul anna talle märku, et oled tema jaoks olemas ning paku hinnangutevaba ja mittesüüdistavat suhtluskeskkonda. 

Kas oled kuulnud ütlust, et igas halvas on ka midagi head? Kui olukorra perspektiiv ja “mõõtkava” on paika pandud ja emotsioon sellest eemaldatud, saad esitada endale küsimused: mis läks hästi ja mis läks halvasti ning miks need asjad läksid hästi või halvasti? Kui on raske leida miskit, mis antud olukorras hästi läks, siis tõenäoliselt ei ole emotsioon veel päris maas. Proovi vaadata ebaõnnestumise olukorda kui õppimise momenti. Suure tõenäosusega said Sa teada miskit, mida tulevikus kohe kindlasti teha ei tasu. Ning vahest leidsid ebaõnnestumise käigus hoopis mõne uue viisi asju teha, mille peale muidu ei oleks tulnud. Seega muuda oma vaatenurka ning võta ebaõnnestumist kui head õppetundi. 

Pole vahet, kas Sinu ebaõnnestumine oli väike või suur, ära karda minna tagasi algusesse ning analüüsida kõiki otsuseid, mis sa protsessi käigus tegid. Millised otsused olid need, mis toimisid ning millised olid need valed otsused, mis viisid ebaõnnestumiseni? Otsustega kaasneb alati vastutus – kes otsustab, see vastutab. Vastutuse võtmine ebaõnnestumise eest on pikas perspektiivis Sulle kasulik. On inimlik reaktsioon süüdistada ebaõnnestumise korral koheselt väliseid määrajaid või teisi inimesi. See reaktsioon tuleneb emotsioonidest. Kuid pikas perspektiivis ei aita see sind edasi. Kuniks Sa ei ole võtnud vastutust juhtunu eest, ei suuda Sa tulevikus sarnases olukorras ebaõnnestumist vältida. 

Kui Su ebaõnnestumisel ei ole just kiiret lahendust, millega ise hakkama saad, on mõistlik sellest rääkida ka oma juhile ning seletada, mis juhtus. See on küll ääretult ebamugav, kuid vajalik samm asjadesse selguse saamisel. Kirjelda mis juhtus, kuidas juhtus ja miks juhtus ning anna märku, et oled teadlik probleemi tõsidusest. Pigem rääkida ebaõnnestunud olukorrast ise, kui et juht sellest kuskilt mujalt teadlikuks saab. Lähene sellele vestlusele konstruktiivselt ning anna mõista, et oled oma rollist teadlik. Näita, et võtad vastutuse ning sellega oled juba juhi silmis ennast tõestanud. Sest kõigil juhtub. Ka juht ise on suure tõenäosusega oma karjääris palju ämbreid kolistanud ning just vastutuse võtmine ja nendest olukordadest õppimine on need, mis on aidanud ta sinna, kus ta täna on. 

Tegevusplaan

Pärast olukorra analüüsimist ja lahti mõtestamist on vaja paika panna tegevusplaan. Läks nagu läks, nüüd on vaja sellest olukorrast edasi minna. Kui see Sind aitab, siis pane pähe “kõrvaltvaataja müts” või kujutle, et oled (väga tark) kärbes seinal ja mõtle, mida tema selles olukorras näeb ja kuidas ta sellega edasi käituks. 

Mõnikord ei ole lahendus nii ilmselge ning võid vajada kolleegide ja/või juhi abi. Ära karda seda küsida. Mitu pead on ikka mitu pead ning kolleegidega arutledes võid jõuda lahendusteni, mille peale ise üksi pusides ja nuputades ei tuleks. Kui plaan on valmis, hakka tegutsema ning anna ka oma juhile märku, milliseid samme ette võtad, et garanteerida sarnase olukorra kordumatus tulevikus. 

Töiseid ebaõnnestumisi tuleb ette kõikidel inimestel. Mis eraldab edukad inimesed mitte edukatest inimestest on see, kuidas ebaõnnestumistega toime tullakse ning kas ja mida nendest õpitakse. Seega mõtesta olukord enda jaoks lahti. Jah, võib-olla see oligi ämbri kolistamine, kuid seda juhtub absoluutselt kõigil. Nii ebameeldiv, kui see ka hetkel ei tundu, siis mõne aja pärast vaatad sellele tagasi, kui ühele väiksele (või suurele) plekist ämbrile, mis vähemal või rohkemal määral kolinat tegi. Oluline on endale meelde tuletada, et Sa ei pea olema selles olukorras üksi – küsi abi ja nõuandeid oma kolleegidelt ning juhilt. Ebaõnnestumine tööl ei ole maailma lõpp. See on üks õppetund paljudest. 

Kui tunned, et soovid ventileerida või oma töistest ebaõnnestumistest neutraalse osapoole ehk coachiga rääkida, siis võta meiega ühendust. Aitame meeleldi!

Kontakteeru meiega

Kontakteeru Sulle sobival viisil ja vastame esimesel võimalusel

PersonaliDisain OÜ

Aadress

Tallinna mnt 11/2 III korrus, 71013

Telefon

+372 521 6776