Kaugtöö, kodukontor
Hanna Jõgi
30 mai 2014

Kaugtöö või kodukontor – mõned nipid kuidas saada töö paremini tehtud

Kui tööandja on otsustanud anda võimaluse teha tööd näiteks kodust (või oled ise tööandja ja teed kodus tööd), siis kuidas saavutada see, et kaugtöö produktiivsus ei oleks väiksem kui kontoris olles.

Olen ise viimase kuue aasta jooksul teinud väga palju tööd kodukontorist ja selle aja jooksul proovinud palju erinevaid asju ja saanud teada, mis toimib ja mis mitte.

Kui ma teadnuks kõiki neid nippe, mida praegu jagan, oleksin suutnud selle aja jooksul ilmselt veelgi tulemuslikumalt tööd teha 🙂

“Oled teretulnud õppima teiste vigadest,
mida vältida ja nippidest,
mida on kasulik jälgida.

Pane paika tööaeg – kui kaugtöö on sinu jaoks pigem erand kontorielus kui igapäevane töökeskkond, siis on tööaja paika panemine ehk lihtsam. Püsivalt kodukontoris töötamise puhul ei ole otsest tööaega üldse nii lihtne paika panna. Mina, kes ma töötan kõige efektiivsemalt õhtul kella üheksast umbes kella üheni öösel on olnud tõelisi raskusi enda töötundide paika sättimisega. Niisiis olen leidnud enda jaoks ajad, millal keskendun tööle ja millal tegelen isiklike või pere asjadega.

Tee endale päevaplaan – kui sul on plaan, mis on vaja päeva jooksul ära teha, siis on oluliselt suurem tõenäosus, et need asjad ka reaalselt tehtud saad, selle asemel, et jooksvalt vaadata, kuidas läheb. Eriti kasulik on teha enda jaoks ajakava – näiteks kella 8-9 kirjutan blogi artiklit, 9-10 analüüsin uuringu statistikat, 10-12.30 vastan kirjadele, päringutele 12.30-13.30 LÕUNA J (jah, see, et sa töötad kodus ei tähenda, et sa ei peaks lõunat pidama) ja nii edasi.

Trikk on muidugi selles, et kui kipud endale nimekirja panema rohkem asju, kui ära jõuad teha, siis tekitab see motivatsiooni langust. Pikka aega kasutasin plaani tegemiseks viisi, et panin kõik tegemist vajavad asjad ühte pikka nimekirja. Ja olgem ausad, päeva lõpuks kui sain sellest ainult ühe rea maha tõmmata, siis tegi ikka nukraks küll. Parem pane kirja ülesanded, mille teoks tegemine ühe päeva jooksul on realistlik ja planeeri nende tegemiseks sobiv aeg. (See muide kehtib ka tavakontoris töötamise puhul).

Tee pause ja käi väljas – kuna mulle väga meeldib minu töö, siis minuga juhtub väga sageli see, et kui ma olen nö soone peal, siis ma istun hommikul arvuti taha ja õhtul tõusen. Olgem ausad – see võib lühikeses perspektiivis isegi olla kasulik, kuid pikema aja jooksul ei tee see sugugi mitte head sinu kehale ja ka töö tulemustele. Parem tee regulaarselt väikeseid pause, tõuse püsti, käi ringi (too näiteks post ära) või võta ette isegi veidi pikem jalutuskäik. Kes teab, äkki tuleb parim mõte just siis pähe 😉

Ära pane telekat käima (või pane see kinni) – tean omast kogemusest, et peale hommikusi ettevalmistusi päevaks, mille taustaks telekas mängib, kipub sealt tulema ikka mõni huvitav kordussaade, mis eelmisel õhtul näiteks vaatamata jäi. Kuigi mõned inimesed ütlevad, et nad suudavad teha mitut asja korraga – jälgida telekat ja teha tööd, siis teaduslikult on tõestatud, et multitasking ilma produktiivsuse kaota ei ole võimalik. Ehk jätta teleka vaatamine ikkagi tööajast väljapoole.

Pane riidesse – jah, väike kiusatus on istuda hommikumantlis arvuti taha ja mitte vaevuda kohe riidesse panema, kui sul avaneb võimalus veeta päev kodukontoris. Kui alustad siiski tööpäeva riietes, loob see sobiva meeleolu ja tööle pihta hakkamine läheb oluliselt hõlpsamalt. Nii selle kui kahe eelmise nõuande vastu tegutsemine jällegi enda nahal järele proovitud.

Ära käi köögi vahet – minu üks suuremaid väljakutseid kodus töötamise juures on seisnenud kiusatuses käia päeva jooksul kümneid kordi köögis külmkapi juures kontrollimas, ega sinna midagi head ei ole juurde tulnud 😉 See juhtub minuga eriti siis, kui töised asjad ei taha väga sujuda. Seetõttu ongi kasulik oma päeva planeerida aeg lõunaks. Ja kui otsustad süüa kodus, siis võid ka teleka soovi korral selleks ajaks tööle panna. Aga kindlasti astu arvutist eemale!!!

Teeskle, nagu sind ei ole kodus – minuga ei juhtu seda küll tihti, aga vahel kipuvad inimesed, kes teavad, et ma töötan kodus, päeva ajal sisse astuma – ja see ei ole osa minu päevaplaanist. Lisaks tasub ignoreerida näiteks (kodu)telefoni helinat. Niisiis soovitus, keera uks lukku, uksekell lülita välja ja lülita telefon hääletu peale.

Pane paika reeglid kodustega – juhul kui oled sunnitud oma kodukontorit jagama veel mõne teise pereliikmega, siis tasub mängureeglid varakult paika panna. Ühest küljest võimaldab see oma tööle paremini keskenduda ja teisalt jäävad nii mitmed tarbetud omavahelised naginad ja tülid ära.

Kasuta tehnoloogilisi abimehi – selleks, et saaksid teha tööd sõltumata asukohast, on kasulik kasutada pilveteenuseid, et vajalikud dokumendid oleksid erinevates seadmetes saadaval. Kui pead päeva jooksul hoidma ühendust teiste meeskonna liikmetega, tasub kiigata erinevate suhtlusvahendite vahele nagu Skype või Zoom.

Leia kodus sobiv koht töötamiseks –  kodus töötamise juures on oluline valida istumiseks hea koht. Ma proovisin mitmeid erinevaid töökohti (tõstsin lauda ümber, kolisin tooliga teise kohta, vahetasin tuba jne), kuni lõpuks sain aru, mis minu jaoks toimis. Ma pidin kindlasti saama aknast välja vaadata, selleks et paremad mõtted tuleksid (mille kohta hiljem lugesin, et just kaugusese vaatamine on see, mis loob töökohale suurema potentsiaali). Muide kägaras diivanil on üks variant ja mõne üksiku päeva puhul ehk isegi mitte kõige hullem, aga pika aja jooksul teeb see karuteene sinu seljale ja kehale üldisemalt.

Teine soovitus sobiva töökoha osas kodu on, et tee töölaud puhtaks. Kui sa ei tööta pidevalt kodukontorist, siis võib juhtuda, et sul ei ole selleks eraldi töölauda, vaid teed oma tegemisi näiteks söögilaua taga. Niisiis, enne tööle hakkamist tee lauale ruumi ja tõsta sealt (tööks) mittevajalikud asjad ära, et su töölaud ei näeks välja nagu selle postituse pildil 😉

Investeeri kodukontori loomisesse – kui kodukontor on sinu igapäevane töökeskkond, siis tasub mõelda sellele, kuidas muuta see selliseks, mis tõesti toetab sinu töö tulemuslikkust. Esimesed asjad, millele tasub mõelda, on töötool, mis oleks sinu kehale hea ja süsteem dokumentide hoiustamiseks. Paberihunnikud muutuvad üsna kiiresti häirivaks ning mis veelgi hullem – vajalikud paberid kipuvad kõige olulisemal hetkel lihtsalt õhku olevat haihtunud (et siis hiljem, kui neid enam vaja ei ole, jälle lauale ilmuda).

Mõningaid kasulikke nippe kodukontori loomiseks leiad ka Forbes’i sellekohasest artiklist.

Lõpetuseks mõned põhjused, miks kaaluda kaugtöö võimaldamist töötajatele. Loomulikult on tekivad kaugtööd võimaldades mõningad ohud, kuid vastavalt uuringutele annab kaugtöö töötajale rohkem autonoomsust ja paindlikkust, säästab aega, mis ideaalis toob kaasa suurema rahulolu tööga ja kõrgema produktiivsuse. Tööandja seisukohast suurendab kaugtöö võimalus töötajate pühendumust, vähendab tööjõu voolavust ja puudumisi, mis loob eeldused kulude vähenemiseks ja produktiivsuse tõus omakorda eelduse tulude suurenemiseks.

Milliseid häid nippe kaugtööks veel tead?

Jagad neid ehk ka teistega?

Seotud Postitused