inimeste juhtimine, personalijuhtimine,
Hanna Jõgi
12 apr. 2017

Suurus ei ole vabandus – inimeste juhtimise ABC

Ma olen tihti peale kuulnud vabandust, et me oleme nii väike ettevõte – meil pole personalijuhtimist vaja! Mis mõttes?!? Kui Sa just ei ole FIE või ühe-mehe-firma, siis sul on vaja oma inimestega tegeleda.

Viimasel ajal räägitakse palju automatiseerimisest ja digitaliseerimisest. Jah, teatud asjad saab masinate abil lihtsamini teha, aga inimlikku touchi ei asenda miski. Töötajad on iga ettevõtte üks suurimaid väärtusi. Mulle meeldib inimeste juhtimisest mõelda mõneti kui teenuse osutamisest – juhi roll on pakkuda tugiteenust, et inimestel oleks võimalus oma töös anda endast parim.

Siin on 10 nõuannet, mida töös inimestega järgida nii suures, kuid eriti väikses organisatsioonis:

1.  Hoia oma inimesi toimuvaga kursis – salatsemine ei ole ammu enam teema. Avatud ja aus kommunikatsioon kuulub iga tänapäevase organisatsiooni põhivarustusse. Töötajate ootused kasvavad piltlikult öeldes iga päevaga. Ära jäta neid teadmatusse, vaid tekita nendes omanikutunnet läbi selle, et jagad nendega eesmärke, plaane ja muud olulist infot.

kommunikatsioon, sisekommunikatsioon, avatud, aus

2. Lao väärtuste abil tugev vundament – hilisemaks kasvamiseks ülioluline. Väärtustega tegelemiseks ei ole ükski tiim liiga väike. Mida väiksem on tiim, seda suurem on üldjuhul väärtuste ühisosa inimeste vahel. Kui inimesed teavad ja usuvad kokkulepitud (ja vajadusel läbi vaieldud) väärtustesse, siis iga järgneva inimese liitumine läheb seda ladusamalt. Väärtuste edasikandmine käib palju loomulikumalt, sest inimesed elavad ja töötavad nende järgi.

väärtused, ühised väärtused, põhimõtted

3. Kujunda õhkkond, kuhu tahetakse tulla – see on nagu teine pere. Me veedame suure osa ärkvelolekust tööl ning kes tahaks oma aega panustada keskkonnas, kus ennast halvasti tuntakse. Väikeses ettevõttes on “pere” tunnet palju lihtsam tekitada kui suures. Igas peres on omad põhimõtted ja reeglid. Oluline on, et need oleks omavahel läbi räägitud ja hea kui ka “külmkapile kinnitatud”. Reeglitele tasakaaluks on aga ka lahedad traditsioonid ja ühiselt ettevõetud tegevused, mis annavad igapäevase olmega toimetulekuks head energiat.

sisekliima, õhkkond, koostöö

4. Vali targalt – pööra ekstra tähelepanu “õigete” inimeste leidmisele ja valimisele. Lisaks töö ja töötaja vahelisele heale sobivusele, on sobivus meeskonda pea sama oluline, kui mitte isegi olulisem. Värbamisviga väikeses meeskonnas läheb üldjuhul palju kallimaks maksma kui suures.

värbamine, töötajate valimine,

5. Tunne oma inimeste loomulikke tugevusi – lähtu töö kujundamisse paindlikult. Lase igal inimesel rakendada töös seda, milles ta on suurepärane. Mida väiksem on organisatsioon, seda lihtsam on läheneda tööle paindlikult – pole kaustade viisi juhendeid ja protseduure ning tapvalt igavat bürokraatiat. Leia viise, kuidas erinevate ülesannete kaudu oma inimeste potentsiaali maksimaalselt rakendada.

töötaja tugevused, talendijuhtimine, loomulikud tugevused

6. Kaasa inimesi – nende brain-power on sinu ettevõtte üks olulisemaid ressursse. Väikese organisatsiooni eripära seisneb selles, et spetsialiseerumist on pigem vähem kui rohkem ja kõik peavad suutma hunt Kriimsilmana erinevaid rolle võtta. Igal ühel on oma vaatenurk asjadele ning ühise eesmärgi nimel töötades on sünergia abil võimalik kiiremini sihtpunkti kohale jõuda.

kaasamine, sünergia, lahendus, inimeste juhtimine

7. Anna neile vabadust – sa ei pea olema piitsaga direktor, et asjad tehtud saaksid. Sageli on raske kontrollist loobuda, kuid samas ei ole ükski juht Jumal, et ta kõike kuuleb, näeb ja teab. Nii et pigem usalda oma inimesi ja usu nende võimetesse ning pane tähele – nad suudavad alati üllatada.

vabadus, iseseisvus, kontrollimine

8. Kogemus on parim õpetaja – lase inimestel õppida töö käigus. Selleks et lind lendama õpiks, peab laskma tal tiibu sirutada ja katsetada. Kui ka esimesel korral kohe idee lendu ei tõuse, siis tuleks julgustada uuesti ja uuesti proovima. Töökohal õppimine töötajate arendamisel on tänamatult vähe tähelepanu saanud, kuid piiratud ressursside puhul teadliku juhi käes väga väärtuslik tööriist.

õppimise viisid, koolitus, loeng,

9. Hoia pidevalt kätt pulsil – kasuta one-on-one vestlusi. Kuigi inimeste arv ei pruugi olla suur, siis tegelikult ei piisa operatiivse info vahetamisest. See ei kära, et meid on nii vähe, me räägime üksteisega nagunii kogu aeg. Võta aega oma inimeste jaoks, et küsida kuidas neil päriselt läheb ja mis neile päriselt oluline on, mitte ära rahuldu pealiskaudse vastusega (nagu teismelised sageli: “normaalselt”).

arenguvestlus, vestlus, üks-ühele vestlus, inimeste juhtimine

10. “Kraadi” pidevalt töötajate rahulolu ja motivatsiooni – võtmetegija lahkumine võib pikaks ajaks tasakaalu kõikuma lüüa. Motivatsioonil on imeline omadus käia ajas üles ja allapoole. Juhi roll on tabada ära, millal see läheneb ohutsoonile ning vastavalt siis reageerida. Oluline on uurida, kuulata ja teada, mida üks või teine inimene tiimis soovib ja mis teda “käima tõmbab”. See kui alati ei saa pakkuda motiveerivaid ülesandeid või luua ideaalset keskkonda, mis rahulolu pakub, ei tähenda, et selle poole ei peaks püüdlema.

motivatsioon, motiveerimine, rahulolu

Nagu vanasõna ütleb: “Mida Juku ei õpi, seda Juhan ei tea”. Inimeste juhtimise põhitõdedega pole kunagi liiga vara alustada! Ükskõik kui suur või väike Sinu organisatsioon on.

Vajad tuge? Võta ühendust!

Seotud Postitused