Iga ettevõte investeerib aega ja ressursse oma tööandja brändi kujundamisse. Kes rohkem, kes vähem teadlikult. Väliselt on see hõlpsasti nähtav – karjäärilehed, värbamiskampaaniad ja sotsiaalmeedia postitused loovad pildi sellest, milline tööandja te olete. Kuid tihti jääb tähelepanuta sisemine tööandja bränd – see, kuidas teie töötajad teid tegelikult näevad ja tajuvad. Kas see, mida väljapoole reklaamite, peegeldub ka ettevõtte igapäevases elus? Kui tugev on teie sisemine tööandja bränd ja kas olete sellest teadlik?
Mis on sisemine tööandja bränd?
Sisemine tööandja bränd on töötajate subjektiivne kogemus ja arvamus oma tööandjast. See peegeldab, kui hästi ettevõte suudab oma lubadusi täita ja väärtusi ellu viia. Teisisõnu, see on töötajate nägemus teie kui tööandja usaldusväärsusest, autentsusest ja väärtustest.
Sisemine tööandja bränd on ettevõtte kultuuri ja keskkonna peegel. Kui töötajad tunnevad, et nende töökoht ja tööandja on kooskõlas lubatud väärtustega, siis suurendab see töötajate pühendumust ja vähendab voolavust. Samas, kui sisemine tööandja bränd on nõrk või ei vasta lubatud ootustele, võib see põhjustada rahulolematust ja usalduskriise, mis omakorda mõjutavad nii töötajate motivatsiooni kui ka ettevõtte tulemuslikkust. Teisisõnu see, kuidas töötajad tajuvad sisemist tööandja brändi, mõjutab otseselt töötajate rahulolu, motivatsiooni ja lojaalsust.
Mis mõjutab sisemist tööandja brändi?
Sisemise tööandja brändi tajumine sõltub suuresti sellest, kas ettevõtte väärtused, käitumine ja töökeskkond on kooskõlas töötajate ootuste ja igapäevaste kogemustega. Kui kontori seinu kaunistavad suurelt välja toodud ettevõtte väärtused nagu näiteks „hoolimine“, kuid reaalsuses lastakse inimesi päeva pealt lahti, siis ilmselgelt ei ole väljapoole kuvatav hooliv töökultuur kooskõlas igapäevaeluga. Lisaks väärtuste väljendumisele on veel tegureid, millest sõltub see, kuidas töötajad tajuvad ettevõtte sisemist tööandja brändi:
Juhtimine ja kommunikatsioon
Juhtide tegevus ja suhtlemisviis on otsustavaks faktoriks, mis kujundab töötajate arusaama ettevõtte väärtustest ja kultuurist. Kui juhid toetavad oma meeskondi ning on avatud ja läbipaistvad, tunnevad töötajad end väärtustatuna ja kaasatuna. Vastupidiselt võib ebapiisav või ebaaus suhtlemine vähendada usaldust ja tekitada negatiivse tajumise.
Organisatsioonikultuur ja väärtused
Kui ettevõtte tegelikud väärtused ja kultuur vastavad töötajate ootustele ja ka ametlikult deklareeritud põhimõtetele, tekib positiivne tajumine. Kui aga ettevõtte käitumine või väärtused ei lähe kokku lubatuga, siis töötajad tunnevad vastuolu ja petetust, mis mõjutab negatiivselt sisemise brändi tajumist.
Töötajate kaasamine ja otsustusprotsessid
Kui töötajad tunnevad, et nende arvamus on oluline ja nad saavad panustada ettevõtte otsustusprotsessidesse, tõstab see nende pühendumust ja parendab tajutavat brändikuvandit. Kaasamine tekitab tunde, et nad on osalised ettevõtte edus.
Töötingimused ja töökeskkond
Töökeskkond, olgu see füüsiline või tänapäeval järjest enam ka virtuaalne, mängib suurt rolli. Meeldiv töökeskkond, kus väärtustatakse töötajate heaolu ning töö- ja eraelu tasakaalu, loob positiivse töökogemuse ja tugevdab ettevõtte brändi.
Arenguvõimalused ja karjääriredel
Kui ettevõte pakub töötajatele arenguvõimalusi, koolitusi ja selgeid karjäärivõimalusi, tunnevad töötajad, et ettevõte väärtustab nende arengut ja tulevikku. See tekitab pikaajalist lojaalsust ja positiivset brändi tajumist.
Töötajate tunnustamine ja tagasiside
Tunnustamine ja regulaarne konstruktiivne tagasiside on olulised töötajate motivatsiooni ja rahulolu tagamiseks. Kui töötajad tunnevad, et nende tööd hinnatakse ja nad saavad regulaarselt väärtuslikku tagasisidet, aitab see tugevdada brändi positiivset tajumist.
Kõike eelnevat ühendav joon on kooskõla välise ja sisemise tööandja brändi vahel. Kui töötajad näevad, et ettevõtte väliselt reklaamitud bränd on kooskõlas igapäevase töökogemusega, tekib tugev ja usaldusväärne brändikuvand. Kui aga töötajate kogemused ettevõttes erinevad sellest, mida tööandja väliselt esitleb, võib see tekitada pettumust ja kahjustada sisemise brändi kuvandit.
Kuidas mõõta sisemise tööandja brändi tugevust?
Et ettevõte saaks teadlikult sisemise tööandja brändiga tegelema hakata, on kõigepealt vaja kaardistada hetkeolukord ning uurida, kuidas töötajad täna tööandjat tajuvad ning tööandjast mõtlevad. Selle uurimiseks on vaja struktureeritud ja mõõdetavaid andmeid, mille kogumiseks ei piisa ainult kvalitatiivsetest uuringumeetoditest, vaid oleks vaja kombineerida ka kvalitatiivseid meetodeid. Toome välja mõned neist:
Organisatsioonikultuuri kaardistus
Organisatsioonikultuur on teie sisemise tööandja brändi selgrooks. See tähendab, et sisemise tööandja brändi tugevus sõltub suuresti sellest, kas ettevõtte kultuur on autentselt esindatud ning kas töötajad tunnevad, et ettevõtte väärtused on kooskõlas nende isiklike väärtustega.
Kultuuriuuring aitab kaardistada, kas ja millisena näevad töötajad ettevõtte kultuuri igapäevases tööelus ning kas juhtkond elab vastavalt neile väärtustele. See meetod näitab, kas töötajate ja juhtkonna visioonid kattuvad või on reaalses töökultuuris vastuolusid, mis võivad teie brändile vastu töötada.
Töötajate tagasiside-uuringud
Regulaarne töötajate rahulolu mõõtmine ja tagasiside kogumine annab vahetu ülevaate sellest, kuidas töötajad teie brändi tajuvad. Küsimused, mis käsitlevad juhtkonna toetust, koostööd, kommunikatsiooni, arenguvõimalusi jne, aitavad hinnata, kui motiveeritud ja pühendunud on teie töötajad. Kuna tegemist on võrdlemisi põhjaliku uuringuga, siis selle raames saab küsida ka tööandja soovitusindeksit, uurida töötajate motivatsiooni ja kaasatust jne. Uuringu tulemused näitavad, kas töötajad tajuvad teie brändi positiivselt või on valdkondi, mis vajavad parandamist.
Siseaudit
Siseaudit on protsess, mille käigus viiakse läbi põhjalikud 1-1 vestlused töötajatega (vajadusel ka fookusgrupi vestlused), mis aitavad saada süvitsi minevat tagasisidet, mida tavalised küsitlused ei pruugi avada. See meetod annab võimaluse mõista töötajate sügavamalt juurdunud arvamusi, emotsioone ja muresid, pakkudes väärtuslikku infot, mis on kriitiline sisekliima ja töötingimuste hindamiseks. Siseauditi tulemused annavad sageli ausama ja detailsema ülevaate sellest, mis organisatsioonis tegelikult toimub.
Neid kolme meetodit kombineerides on võimalik saada üsna terviklik pilt ettevõtte sisemise tööandja brändi tugevusest ning aidata leida võtmevaldkonnad, mida arendada, et töötajad tunneksid end väärtustatuna ja motiveerituna.
Regulaarne sisemise tööandja brändi hindamine ja selle teadlik tugevdamine aitab teil hoida oma töötajaid motiveerituna ja pühendununa, suurendades samal ajal teie ettevõtte edu potentsiaali. Kas tead, kui tugev on sinu sisemine tööandja bränd tegelikult? Kui ei, siis on aeg sellele tähelepanu pöörata. Võta meiega ühendust!