Tänane tööjõuturg seab tööandjatele järjest kõrgemaid nõudmisi. Jätkuv kvalifitseeritud tööjõu puudus, majanduslikud kõikumised ja pidev konkurents parimate talentide pärast sunnivad juhte mõtlema, kuidas tööandjana eristuda ja olla atraktiivne ka parimatele talentidele. Tõsiasi on see, et juhtidel sageli jääb tähelepanuta üks pealtnäha pisike nüanss, mis suures pildis on võtmeteguriks ja määrab selle, kas ettevõte on atraktiivne tööotsijate jaoks või mitte. Tööandja kuvand ei ole pelgalt bränding, vaid terviklik peegeldus sellest, kes te olete ja mida te pakute. Selles artiklis uurime erinevaid põhjuseid, miks paljudel ettevõtetel on raskusi sobivate kandidaatide leidmisega ning kuidas teadlikult oma kuvandit kujundades seda olukorda parandada.
Kus on inimesed?
Paljud juhid on täna silmitsi küsimusega: “Kus on kõik head kandidaadid?” Tundub, et kvalifitseeritud spetsialiste on järjest raskem leida, kuid sageli peitub probleem just tööandja kuvandis. Tööandja bränding on saanud üha olulisemaks, sest konkurents talentide pärast on tihe. Kui ettevõtte väärtused, kultuur ja töötingimused ei paista välja või ei kõneta potentsiaalseid töötajaid, jääb seesama tikutulega taga otsitud talent tihti teistesse ettevõtetesse pidama. Täna on töötajatele väga olulised tööandja väärtused. Need ettevõtted, kus enda väärtusi mitte ainult ei panda kirja linnukese pärast, vaid see peegeldub kõikides tegemistes, on uutel töötajatel lihtsam samastuda ning see juba aitab ligi meelitada teadlikke ja motiveeritud spetsialiste.
Majanduslangus toob rohkem kandidaate?
Majanduslanguse ajal võib tööturule tekkida rohkem tööd otsivaid spetsialiste, kuid see ei tähenda automaatselt, et ettevõte leiab kergemini sobivaid kandidaate. Ka majanduslanguse ajal jäävad parimad talendid nõutuks ning need, kes on tööturul saadaval, võivad siiski olla väga valivad ja otsida kindlat tüüpi tööandjat. Miks on kandidaadid valivamad ja ettevaatlikumad? Üks põhjus on koondamised ja ebakindlus tööjõuturul. Paljud kandidaadid on kogenud ootamatuid koondamisi ja see panebki inimesi otsima tööandjat, kes pakub stabiilsust ja turvatunnet. Tööandjad, kes kipuvad majanduslikult keerulistel aegadel kergesti koondama, võivad saada maine, et nad ei väärtusta oma töötajaid. Kandidaadid võivad näha neid tööandjaid ebastabiilsetena ja vältida neid. Sellistel aegadel on eriti oluline, et ettevõtted jätkaksid oma tööandja maine tugevdamist ja pakuksid kindlustunnet ning stabiilsust, mis on töötajatele väga olulised. Kui ettevõte investeerib töötajate arengusse ja karjäärivõimalustesse ka keerulistel aegadel, tõstab see omakorda atraktiivsust talentide seas.
Kuidas tööandjana eristuda?
Kvalifitseeritud ja headele töötajatele tuleb tööpakkumisi nö uksest ja aknast ning vähe tuntud ettevõtetel on järjest raskem selles pakkumiste laviinis eristuda või silma paista. Võimalik, et see tuleb nüüd uudisena aga konkurentsivõimeline palk on vaid osa võrrandist. Tööandjad, kes suudavad pakkuda atraktiivset töökultuuri, arenguvõimalusi, paindlikkust ja positiivset töökeskkonda, on paremas positsioonis kui need, kes on kinni vanades mõttemustrites ja juhtimisviisides. Selleks, et tööandjana silma jääda, ei ole vaja teha midagi müstilist või luua asjatuid illusioone, mis esimesel tööpäeval purunevad. Kandidaadid otsivad töökohta, kus nad tunnevad end väärtustatuna ja kus nende panust märgatakse ning kus on loodud keskkond, kus inimesed tahavad töötada ja püsida.
Töötajate arvamus loeb!
Kui me täna küsiksime teie töötajate käest, kas nad vastaksid samamoodi nagu teie? Teie töötajad on teie ettevõtte peegelpilt. Korrapärased töötajate rahulolu-uuringud ja tagasiside vestlused aitavad mõista, mida töötajad ettevõttest tegelikult arvavad. Kui töötajad on rahul ja motiveeritud, levib positiivne sõnum ka väljapoole ja see omakorda tõmbab ligi uusi talente, sest kes ei tahaks töötada ettevõttes, kus praegused töötajad on rahul? Oluline on, et juhtkond oleks avatud konstruktiivsele kriitikale ja teeks vajalikke muudatusi, et parandada töötajate rahulolu. Töötajad on ka palju avatumad ja valmis tagasisidet jagama, kui see toob hiljem kaasa muutusi töötingimuste või -keskkonna osas.
Sammud parema kuvandi poole
Tööandja kuvandi loomine ja hoidmine ei piirdu ainult reklaamikampaaniatega. Kõik, mida ettevõte teeb – alates töökuulutuste sõnastusest kuni uute töötajate sisseelamisprogrammide ning väärtuspakkumiseni ja olemasolevate töötajate arendamiseni – mõjutab tööandja kuvandit.
Esimene samm on objektiivne analüüs. Uurige, kuidas potentsiaalsed kandidaadid ja olemasolevad töötajad teie ettevõtet tajuvad. Kas teie tööandja bränding on kooskõlas tegelikkusega? Seejärel tehke plaan või leidke väline partner, kes aitab mõelda kuidas parandada neid valdkondi, kus on puudujääke.
“Tööandja kuvand on nagu peegel – see peegeldab tagasi täpselt seda, mida te ise väljapoole kiirgate.”
Tööandja kuvand ei ole pelgalt turunduslik tööriist, vaid ettevõtte terviklik peegeldus. Kuvandi loomine ja hoidmine nõuab pidevat tööd ja tähelepanu, kuid see tasub end ära, kui ettevõte suudab meelitada ja hoida parimaid talente isegi kõige raskematel aegadel. Juhid, kes mõistavad tööandja kuvandi tähtsust ja panustavad sellesse teadlikult, loovad tugeva ja atraktiivse töökoha, kus inimesed tahavad töötada ja areneda. Tööandja kuvandi parandamine ei ole ühekordne tegevus, vaid pidev protsess, mis nõuab aega ja pühendumust. Pidage meeles, et parim reklaam on rahulolev töötaja, kes räägib oma positiivsest kogemusest ka teistele.